HASTA HAKLARI
1. Adalet ve hakkaniyet ilkeleri çerçevesinde sağlık hizmetinden genel olarak faydalanma hakkı.
2. Hastanın her türlü sağlık hizmetinin ve imkânının neler olduğunu öğrenmeye ve sağlık durumu ile ilgili her türlü bilgiyi sözlü ve yazılı olarak alma hakkı.
3. Mevzuatın öngördüğü usul ve şartlara uygun olarak sağlık kuruluşunu seçme ve değiştirme hakkı.
4. Mevzuatta belirlenmiş usullere uygun olma şartı ile kendisine sağlık hizmeti verecek olan personeli tanıma, seçme ve değiştirme hakkı.
5. Hastanın, öncelik hakkının tıbbi kriterlere uygun ve objektif olarak belirlenmesini isteme hakkı.
6. Hastanın mahremiyetine saygı gösterilmesini isteme hakkı.
7. Hastanın modern tıbbi bilgi ve teknolojinin gereklerine uygun olarak teşhisinin konulmasını ve tedavisinin yapılmasını isteme hakkı.
8. Tıbbi özenin gösterilmesi, hastanın hayatını kurtarmanın veya sağlığını korumanın mümkün olmadığı durumlarda dahi, ıstırabını azaltmaya yönelik sağlık hizmeti alma hakkı.
9. Kanunda gösterilen istisnalar hariç olmak üzere, kimse rızası olmadan tıbbi müdahaleye tabi tutulamaz, aydınlatılma ve onam hakkı.
10. Tıbbi gereklilikler dışında müdahale yasağı hakkı.
11. Kanunen zorunlu olan haller dışında, oluşabilecek olumsuz sonuçların tüm sorumluluğu hastaya ait olmak üzere tedaviyi durdurma veya reddetme hakkı.
12. Yürütülen tıbbi tedaviye hiç bir şekilde müdahalede bulunulmamak şartı ile hastalara dini telkinde bulunmak ve onları manevi yönden desteklemek üzere dini hizmetlerden faydalanma ve dini vecibeleri yerine getirme hakkı.
13. Hastanın, kişilik değerlerine uygun bir şekilde ve ortamda sağlık hizmetlerinden faydalanma hakkı.
14. Sağlık tesislerince belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ziyaretçi kabul etme, mevzuatın ve sağlık tesisinin imkânları ölçüsünde ve hekimin uygun görmesihalinde refakatçi bulundurmaya hakkı.
15. Sağlık kurum ve kuruluşlarında güvenlik içinde olmayı bekleme ve bunu isteme hakkı.
16. Hastanın ve hasta ile ilgili bulunanların hasta haklarının ihlalinde mevzuat çerçevesinde her türlü müracaat, şikâyet ve dava hakkı.
HASTA SORUMLULUKLARI
1. Hasta başvurduğu sağlık kurum ve kuruluşunun kural ve uygulamalarına uygun davranmalıdır.
2. Hasta sağlık, sosyal güvenlik ve kişisel bilgilerindeki değişiklikleri zamanında kuruma bildirmelidir.
3. Hasta yakınmalarını, daha önce geçirdiği hastalıkları, tıbbi müdahaleleri, kullandığı ilaçları tam ve eksiksiz olarak bildirmelidir.
4. Hasta ve ilgililer teşhis, tedavi ve rehabilitasyon sürecinin bir parçası olarak sağlık çalışanları ile işbirliği içinde olmalıdır.
5. Hasta randevulu olarak hizmet veren bir sağlık tesisinden faydalanıyorsa randevunun tarih ve saatine uymalı, değişiklikleri ilgili yerlere bildirmelidir.
6. Yetkili doktorun uygun görmediği tedavi ve ilaç talebinde bulunmamalıdır.
7. Hasta ve Hasta yakınları sağlık kuruluşunun ziyaretçi politikasına uymalıdır.
8. Hasta ve hasta yakınları diğer hastaların ve sağlık çalışanlarının haklarına saygı duymalıdır.
9. Hasta tedavisi ile ilgili tavsiyelere uymalı, anlamadığı yerleri defaatle sormalı, tedavi önerilerini uygulayamadığı durumları bildirmeli, tedaviyi durdurduğu veya reddettiği durumlarda oluşabilecek her türlü sonuçtan kendi sorumlu olduğunun bilincinde olmalıdır.
10. Hasta ve yakınlarının aldıkları sağlık hizmetinin mali sorumluluğu ya da sağlık güvence sistemi (SGK, özel sağlık sigortası) gibi kurumlara ait gerekli dokümanların eksiksiz teslimi hasta ve yakınlarının sorumluluğundadır.
11. Hasta ve yakınlarının kusurlu kullanım veya kasıtlı davranış ile kamu malına verdiği zarar ve ziyanı tanzim etme sorumluluğu vardır.
Hasta Hakları Birimi poliklinik binası zemin kattadır. Dâhili telefon: 2726, 2909
https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=4847&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5